دکتر علیرضا مرادی -اثربخشی گروه درمانی مدیریت استرس شناختی- رفتاری براضطراب و مؤلفه های تأثیر حوادث (افکار مزاحم، اجتناب و بیش برانگیختگی) در زنان مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه
7 PDF

سرطان پستان مهم ترین عامل نگران کننده سلامتی در زنان است، زیرا شایع ترین نوع سرطان در میان زنان و بعد از سرطان ریه دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مدیریت استرس به شیوه ی شناختی - رفتاری درزنان مبتلا به سرطان پستان صورت گرفت.

سرطان یک نام کلی برای دسته ی بزرگی از بیماری ها است. سرطان وقتی اتفاق می افتد که سلول های بدن رشد کرده و به طور غیر قابل کنترلی تکثیر می شوند. در بین انواع مختلف سرطان ها، سرطان پستان مهم ترین عامل نگران کننده سلامتی در زنان است، زیرا در تمام دنیا شایع ترین علت مرگ به دلیل سرطان در زنان، سرطان پستان می باشد. به نظر می رسد تا سال 2020، 26 درصد افزایش در میزان کنونی سرطان پستان و عمدتا در کشورهای در حال توسعه ایجاد شود. بیماران مبتلا به سرطان پستان از طیف وسیعی از علائم ونشانه های جسمی شامل توده سرطانی، تغییر در اندازه و شکل پستان، خونریزی از نوک پستان، درگیری پوست، بزرگ شدن غدد لنفاوی ودرد طی فرایند تشخیص و درمان بیماری رنج می برند. علاوه بر علائم جسمانی مشاهده شده سرطان پستان از همان بدو تشخیص می تواند باعث ترس زیاد، نا امیدی و ترومای روانی گردیده و همه ابعاد زندگی فرد را به چالش بکشاند. در هر کدام از مراحل سرطان پستان، ناراحتی و پریشانی های روانی از جمله افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه مولفه های جدایی ناپذیر سرطان پستان است.

جدیدترین مقاله

Iranian Version of the Mini-Mental Adjustment to Cancer Scale: Factor Structure and Psychometric Properties

Mental adjustment to cancer is known as a psychological, physical and psychological health variable among cancer patients. The present study examines the factor structure and psychometric properties of the Mini-Mental adjustment to Cancer scale (Mini-MAC) in a sample of Iranian adults who suffer from cancer

پرسش و پاسخ